Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/KamilLizurej/domains/kamillizurej.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151 Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/KamilLizurej/domains/kamillizurej.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151 Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/KamilLizurej/domains/kamillizurej.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151 Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/KamilLizurej/domains/kamillizurej.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151

W ostatnim artykule pisałem o 5 subiektywnie najważniejszych lekcjach, jakie daje nam sytuacja z koronawirusem. 

 

W tym tekście chciałbym się z Tobą podzielić wskazówkami i narzędziami, dzięki zamienimy teorię w praktykę. 

1. Trenuj krytyczne myślenie

Widzisz newsa w internecie? Wydaje się ciekawy, a przede wszystkim prawdziwy? Włącz krytyczne myślenie. I nie, nie mam tu na myśli bycia hejterem czy krytykiem, lecz człowiekiem, który używa swojego umysłu do samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków.

 

1.1. Sprawdź źródła!

 

Masz dostęp do zasobów informacji całego świata. Poświęć kilka minut na sprawdzenie rzetelności tego, co czytasz. Raz zajmie to więcej czasu, raz mniej, ale pogłębianie wiedzy może być naprawdę ciekawe. Obudź w sobie wewnętrznego detektywa i dąż do prawdy.

 

Uważaj na artykuły, które nie podają źródeł. 

Prztyczek w nos ode mnie.

Wczoraj opublikowałem artykuł: 

w którym odnosiłem się do różnych danych, w tym badania dla Providenta czy raportu Światowego Forum Ekonomicznego. Ani jedna osoba, która przeczytała wczorajszy artykuł nie zapytała o źródła tych danych, a ja z premedytacją ich nie podałem. 

 

Dlaczego nikt o źródła nie zapytał?

Po pierwsze mam autorytet. Po drugie brzmiało na tyle mądrze, że nikt nawet nie pomyślał o tym, że dane te mogą być nieprawdziwe. Po trzecie artykuł był długi, więc i tak niewiele osób wytrwało do końca. 

Od razu Cię uspokoję, dane były prawdziwe J

 

1.2. Odróżniaj fakty od opinii 

 

W szczególności uważaj na artykuły, które nie podają jedynie faktów, ale też przekazują opinię. Nie każdy tak jak ja użyje słów: „subiektywne”, „moje”, „opinie” itp. 

Ich brak powoduje, że mózg odbiera przekazywane informacje tak, jakby były one obiektywną prawdą. Fakt ten wielu twórców wykorzystuje z premedytacją. To bardzo prosta technika budowania autorytetu osoby używającej tego typu komunikat. 

 

Jestem na to szczególnie wyczulony po latach spędzonych w biznesie fitness, gdzie tzw. „bro-science”, czyli pseudo-wiedza przekazywana od kolegi do kolegi w ramach siłowni była olbrzymią plagą. 

Nie inaczej jest w świecie rozwoju osobistego, gdzie „ja tak mam, więc na pewno tak jest” to syf, z którym staram się walczyć, bo jest po prostu szkodliwy dla ludzi. Niejedna osoba po pracy ze mną stwierdzała, że żyła w przekonaniu, iż coś jest z nią nie tak, bo tylu trenerów mówi, żeby coś zrobić i będą efekty, a na tę konkretną osobę to nie działało. Co więcej, to działało tylko na tych kilku trenerów… Eh…

 

„Uważa się”, „W biznesie mówimy, że…”, „Psychologia twierdzi…” – to tylko przykłady generalizacji, które wyłączają krytyczne myślenie i brzmią jak niepodważalne fakty, prawda? Musisz się ze mną zgodzić. 

Złapałem Cię na zabieg „moje pytanie – moja odpowiedź włożona do Twojej głowy”? 

 

Na to też musisz uważać 😉  

2.  „Spodziewaj się najlepszego. Przygotuj się na najgorsze. Wykorzystaj to, co nadejdzie".

Zawsze aktualne słowa Ziga Ziglara możemy zastosować w każdej życiowej sytuacji. Pandemia pokazała nam nasze słabości, dzięki czemu w przyszłości możemy być lepiej przygotowani. 

 

2.1. Zapasy

Dmuchając na zimne, co Ci szkodzi mieć w domu / piwnicy / garażu / spiżarce / schowku zapasy wody i takiego jedzenia, które się nie zepsuje?

Przecież nasze babcie zawsze miały w domu słoiki z kompotem, ogórkami czy papryką, a w niejednej piwnicy były kilogramy ziemniaków. Kiedyś norma, a dzisiaj wielu się z tego śmieje. 

Do tego miej zawsze w domu odłożoną gotówkę na przeżycie jakiegoś czasu. Sam ustal jaka to będzie kwota. Podejścia są różne.

 

2.2. Poduszka finansowa 

Zasoby finansowe dają olbrzymie poczucie bezpieczeństwa, które ciężko do czegokolwiek porównać. Ilość gotówki na spokojne życie przez trzy miesiące to powinna być podstawa. Pół roku to już początek komfortu psychicznego. Poduszka finansowa na życie na tym samym poziomie przez rok to prawdziwy luz psychiczny. 

3. Okiełznaj strach

Strach to, obok żalu i wstydu, jedna z najbardziej paraliżujących emocji. Co więcej, nie chodzi o to, żeby się nie bać. Nie boją się tylko szaleńcy. Chodzi o to, żeby działać pomimo strachu. Sposobów pokonywania strachu jest sporo, poniżej przykładowe dwa.

3.1. „I co wtedy?”

Przejdź trening mentalny zadając sobie pytanie „i co wtedy?”. Zaczynasz od strachu, a następnie drążysz pytaniami konsekwencje tej sytuacji. Na przykład:

– Boję się, że zachoruję.

– I co wtedy?

– Wtedy nie będę w stanie pracować.

– I co wtedy?

– Wtedy zabraknie mi pieniędzy.

– I co wtedy?

– Wtedy stracę mieszkanie i nie będzie mnie stać na jedzenie.

– I co wtedy?

– Wtedy będę bezdomny i głodny.

– I co wtedy?

– Wtedy szybko umrę.

Jak słusznie zauważa Hawkins: „kolejka lęków zawsze kończy swoją trasę i zatrzymuje się na fizycznej śmierci. (…) Niemal wszystkie społeczne, psychologiczne i fizyczne lęki są jedynie podświadomymi rozwinięciami lęku przed śmiercią, z którego wszystkie się biorą”.

Już sama świadomość tego źródła lęku oraz akceptacja śmierci, która czeka każdego z nas zmniejsza lęk i daje poczucie spokoju.

 

3.2. Medytuj

Medytacja to jedna z najlepszych metod na opanowanie strachu i innych emocji.

Nagrałem o niej kiedyś materiał, który jest na moim kanale na YouTube, o tutaj.

4. Bądź liderem swojego życia

Nie da się być genialnym liderem dla innych, jeśli jest się kiepskim liderem dla samego siebie.

Obowiązkową lekturą, którą polecam Ci z całego serca w temacie przywództwa jest „Ekstremalne przywództwo” autorstwa Jocko Willinka – byłego dowódcy Navy SEAL.

 

4.1. Obudź w sobie Lidera

Jeśli dopada Cię zwątpienie – zaakceptuj je. Wbrew pozorom ta emocja może dostarczyć Ci olbrzymiej ilości informacji na temat Ciebie i sytuacji, na którą natrafiłeś. Obserwuj emocje, wyciągaj z nich informacje i działaj pomimo strachu.

Zakasaj rękawy i rób to, do czego się zobowiązałeś albo zostałeś wybrany. Jeśli jesteś liderem, to oznacza, że ktoś Ci zaufał. Być może był to szef, może zespół, a może Ty sam sobie wcześniej zaufałeś i podjąłeś się tej drogi. To tylko test, który zdasz, jeśli tak postanowisz.

Przypomnij sobie, dlaczego to właśnie Ty jesteś Liderem przez duże L.

 

4.2. Kreatywność i elastyczność ponad panikę i strach

Potraktuj nową rzeczywistość jako okazję do kreatywnego, nieszablonowego myślenia. Bądź maksymalnie elastyczny. Obserwuj inne branże i przenoś pomysły do swojego biznesu.

Pewnie sam już widzisz jak wiele osób zaczęło działać w internecie, chociaż racjonalnie mogli byli zrobić to kilka lat temu. A jednak dopiero ta sytuacja zmusiła ich do działania.

Przekuj minusa w plus. Wdrażaj i sprawdzaj pomysły, na które normalne warunki by nie pozwalały.

5. Wykorzystaj okazję do ponownego odkrycia siebie i rozwoju

5.1. Nadrabiaj zaległości rozwojowe

Na pewno masz sporą listę polecanych książek, filmów czy kursów do przerobienia. To doskonała okazja, żeby nadrobić zaległości.

Może czekałeś na odpowiedni moment, żeby rozpocząć treningi mentalne lub coachingi?

Nie ma lepszej okazji niż czas, który w większości spędzasz w domu.

 

5.2. Dołącz do nowego wyznania  DISCOVER YOU, dzięki któremu poznasz siebie na nowo.

Przygotowałem zestaw pytań i zadań, dzięki którym będziesz w stanie odkryć siebie na nowo.

Poznasz to, co naprawdę dla Ciebie ważne.

Odkryjesz swoje życiowe cele.

Zidentyfikujesz swoje wartości.

Odkryjesz co jest dla Ciebie naprawdę ważne.

Poznasz swoje silne strony.

Zmierzysz się ze słabościami, które staną się wspaniałymi obszarami do rozwoju.

I wiele więcej!

Zapraszam Cię serdecznie na stronę: https://discoveryou.gr8.com

Gdzie całkowicie możesz dołączyć do bezpłatnego wyzwania online.

Zapisz się i otrzymuj codziennie zadanie, dzięki któremu poznasz siebie na nowo.

 

A już na dniach artykuł o #MentalHealth czyli jak nie zwariować w czasie kwarantanny i home office!

Kamil

Recommended Posts

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o